Khamis, 22 Julai 2010

Tanya Sama Hati

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamua'laikum w.b.t.

Tanya sama pokok,
Apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok,
Sebab angin yang goncang.

Tanya sama hati,
Apa sebab resah,
Nanti jawab hati,
Kerana ada berbuat salah.


Salam pagi Jumaat.

Hari Jumaat pernah diwartakan sebagai Hari Ilmu di Terengganu dan Kelantan. Mengimbau kenangan di DQ, pagi-pagi begini kami akan bersiap-siap untuk keluar ke pasar Jumaat di perkarangan Masjid Rusila. Meriah sungguh suasananya. Kelihatan lautan manusia berbondong-bondong ke pasar ini. Pasar yang sangat unik.

Namun yang menyebabkan kedatangan ramai rakyat Terengganu, saya percaya bukan kerana kekuatan pasarnya yang unik, tetapi kerana dahagakan ilmu pengetahuan. Setiap pagi Jumaat akan diadakan pengajian tidak formal di Masjid ini yang disampaikan oleh seorang tokoh yang tidak asing lagi, iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Hj. Awang. Selalunya masjid tidak dapat menampung kehadiran lautan manusia yang hadir bahkan melimpah-limpah sehingga hampir sekampung penuh dengan manusia. Jika anda tidak percaya, silalah melawat Kampung Rusila di pagi Jumaat:)

Semasa berada di KIAS pula, kami bersiap-siap untuk mendengar kuliah pagi Jumaat yang disampaikan oleh tokoh yang sangat disegani lawan dan kawan iaitu Tuan Guru Dato' Hj. Nik Abdul Aziz bin Nik Mat di pekan Kota Bharu. Juga terletak di dataran ilmu yang berada dicelah-celah pasar Siti Khadijah dan shopping compleks jua berhampiran Masjid Muhammadi.

Saya kira usaha pencerahan ilmu yang dilakukan oleh kedua-dua tokoh ulama' ini menyumbang kepada kecelikan masyarakat terhadap agama. Usaha yang dilakukan tanpa jemu semenjak dahulu lagi untuk membebaskan masyarakat daripada belenggu kejahilan. Hanya ilmu yang dapat membentuk masyarakat yang lebih bertamadun.

Panjang pula cerita tentang pagi Jumaat.

Sebenarnya di pagi yang ceria ini, suka saya berkongsi dengan kalian sepotong hadis yang dikeluarkan oleh Imam Muslim, daripada al-Nawwa bin Sim'an r.a daripada Rasulullah s.a.w sabdanya:

"Kebaikan itu adalah elok budi pekerti sedang dosa itu ialah apa yang bergetar di dalam diri engkau dan engkau benci dilihat oleh manusia kepadanya"

Di dalam riwayat yang lain iaitu dikeluarkan oleh Imam Ahmad dan Imam Darimi, dalam musnadnya daripada Wabisah bin Ma'bad r.a. katanya:

Aku telah datang kepada Rasulullah s.a.w lalu baginda bertanya: "Engkau datang untuk bertanyakan tentang kebaikan?"

Aku menjawab: "Ya"

Lalu baginda bersabda: "Mintalah fatwa hati engkau. Kebaikan itu ialah apa yang mententeramkan diri engkau kepadanya dan mententeramkan juga kepadanya hati, sedang dosa itu ialah apa yang bergetar dalam diri dan ragu dalam dada sekalipun berfatwa kepada engkau oleh manusia dan mereka telah berfatwa dengan menyalahinya"
[Hadis Hasan]


Nabi mengajar kepada kita jika ingin mengetahui perkara tersebut adalah satu dosa atau pahala. tanya saja pada iman di dalam hati. Secara fitrahnya, manusia sememangnya akan berasa tenteram hati mereka jika berada di dalam kebaikan dan jika sebaliknya akan berasa dalam keadaan tidak tenang atau pun gelisah.

Perkara yang sudah terang lagi bersuluh mempunyai nas atau dalil yang jelas pengharaman dan penghalalannya sudah tentu tidak termasuk dalam hadis ini.

Hadis ini lebih memfokuskan kepada perkara yang tidak mempunyai nas yang terang samada halal atau haram iaitulah perkara yang syubhah.

Kebaikan itu apa?

Rasulullah telah mengajarkan kepada kita, kebaikan itu adalah keelokan budi pekerti dan perkara yang jika dilakukan dapat mententeramkan jiwa. Justeru, tenteram dan tenang itu hanya menghuni pada hati-hati yang sentiasa melazimi diri dengan perkara-perkara kebaikan. Suka saya memetik kata-kata seorang ulama' yang berbunyi:

" Ketenangan jiwa itu adalah hembusan dari langit, diturunkan ke dalam hati orang yang beriman dari penduduk bumi, supaya mereka berhati teguh dikala banyak orang mengalami kegoncangan, mereka yakin ketika banyak orang penuh keraguan, mereka sabar ketika banyak orang telah berkeluh kesah dan mereka berlapang dada ketika banyak orang menjadi panik."

Ketenangan itu hakikatnya adalah kebahagiaan yang diburu manusia. Ramai yang menyangka akan tenang lantas berasa bahagia jika berumah besar, berduit banyak, dan lain-lain lagi kemewahan dunia. Oleh itu ada yang sanggup melakukan apa sahaja sehingga melanggar syara' seperti membunuh, merompak dan sebagainya untuk mengejar kemewahan atau kekayaan dunia. Apabila perasaan tamak itu timbul maka manusia gagal untuk membezakan antara kaca dan permata.

Perkara kejahatan itu, tidak pernah menenangkan hati manusia. Kebaikanlah kunci yang menjadikan hati sentiasa tenang. Jiwa dan hati yang tenang berupaya menukarkan rumah yang kecil menjadi 'istana' sedang jiwa dan perasaan yang bergolak menukarkan istana menjadi sangkar atau penjara.

Dosa itu apa?

Soalan ini saya pernah lontarkan kepada murid darjah lima di sebuah sekolah yang saya pernah mengajar dahulu.

Macam-macam jawapan yang saya dapat. Rata-rata jawapan yang saya dapat, mereka meyatakan dosa-dosa itu hanyalah yang terdiri daripada dosa-dosa besar seperti mencuri, meragut, berzina dan lain-lain. Mereka tidak nampak bahawa tidak mentaati ibu bapa, ponteng kelas, berkelakuan tidak baik itu sebagai dosa.

Dosa itu merangkumi segala perkara yang kita lakukan bertentangan dengan perintah Allah dan RasulNya atau nama lainnya maksiat.

Rupanya di dalam diri kita sudah ada penggera jika kita melakukan kesalahan. Tandanya adalah kita hilang ketenangan dan sentiasa berada dalam keadaan gelisah. Kita juga akan merasa malu jika perkara tersebut diketahui oleh orang ramai.

Penggera itu adalah hati kecil kita yang masih setia mengingatkan. Cuma tinggal lagi samada kita mahu menurutinya atau tidak.

Cumanya penggera ini hanya ada di dalam hati-hati mereka yang masih tidak dicemari oleh dosa-dosa besar atau tidak sentiasa melakukan dosa-dosa kecil. Hal ini kerana, jika kita sudah biasa melakukan dosa-dosa tersebut maka sensitiviti itu akan terhakis kerana sifatnya yang tersangat halus.

Jadi tidak hairanlah, jika kita melihat senario pada hari ini, terdapat segolongan manusia yang merasa bangga dengan dosa yang dilakukan dan tidak segan-segan mempertontonkannya di khalayak ramai. Hal ini kerana sensitiviti mereka telah terhakis dengan lambakan dosa-dosa yang dilakukan sehingga tertutup pintu hati mereka untuk menerima kebenaran.

Mohon Allah jauhkan kita daripada hati berasa senang dan berbangga dengan kemungkaran yang dilakukan.

Penutup.

Kembalilah wahai hati kepada fitrah. Fitrah manusia adalah kebaikan. Jika ragu-ragu terhadap sesuatu perkara sama ada dosa atau tidak, tanyalah sama hati kamu.

Nota: Hanya dengan mengingatiNya hati akan tenang. Sukarnya berbicara tentang hati.

Sabtu, 17 Julai 2010

Tentang IHSAN

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamu'alaikum w.b.t.

"Sifat IHSAN hamba kepada Tuhannya, merasai rasa berTUHAN pada setiap detik kehidupan. Segala perbuatan, gerak geri dan tingkah lakunya akan akur dengan PEriNTAH dan LARANGAN Tuhannya. Amalnya seiring dengan kehendakNya. Kalaupun dia tidak merasai kehadiran Tuhannya, dia sentiasa merasai Tuhannya sentiasa ada untuk mengawasinya."


Suatu petang.

"Kehidupan kita ibarat 'shooting drama', kamera raqib dan atib ada di segenap penjuru kehidupan, segala perbuatan kita dirakam, perbualan direkod dan akan diulang tayang di dalam 'skrin besar' di padang mahsyar kelak, waktu itu seluruh manusia dari permulaan kaum adam sehingga umat akhir zaman menyaksikan rakaman kehidupan kita di dunia dahulu. Rakaman tersebut dipertontonkan tanpa ada satu bahagian pun yang diedit," nampaknya kali ini Moksu berfalsafah tentang Ihsan pula.

Kami yang pada masa itu berada di 'idadie 3 mengangguk-anggukkan kepala. Perumpamaan Moksu itu telah didengar buat kali yang kesekiannya.

Bagaimana mencapai IHSAN?

Minggu lepas dalam pengajian subjek hadis, kami telah membedah hadis kedua dalam HADIS NABAWI MATAN ARBAIEN oleh Imam Nawawi iaitu perbincangannya sekitar ISLAM, IMAN, IHSAN. Tiba bab yang terakhir di dalam hadis tersebut iaitu mengenai tanda-tanda hari kiamat, Dr. Mohd Hawwa melontarkan persoalan.

"Mengapa di akhir hadis ini menyebut mengenai tanda-tanda hari kiamat? Apa hubungannya dengan perbincangan di atas?"

Dr. Hawa kembali menyambung syarahannya.

"Hadis ini menyebut berkenaan tanda-tanda hari kiamat agar manusia mengingat hari kematian. Dengan mengingat kematian manusia berjaya mencapai martabat Ihsan,".

Lantas fikiran saya kembali mengingat soalan tilawah 1 yang disoal oleh Dr. Jamal iaitu ayat yang ke 34-42 surah abasa:

Kemudian (ingatlah keadaan yang berlaku) apabila datang suara jeritan yang dahsyat,[33]
Pada hari seseorang itu lari dari saudaranya, [34]
Dan ibunya serta bapanya, [35]
Dan isterinya serta anak-anaknya; - [36]
Kerana tiap-tiap seorang dari mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja. [37]
Muka (orang-orang yang beriman) pada hari itu berseri-seri, [38]
Tertawa, lagi bersuka ria;[39]
Dan muka (orang-orang yang ingkar) pada hari itu penuh berdebu, [40]
Diliputi oleh warna hitam legam dan gelap-gelita. - [41]
Mereka itu ialah orang-orang yang kafir, yang derhaka.[42]


Sangat dahsyat ayat ini menggambarkan keadaan di hari kiamat. Kita sesekali tidak dapat menggambarkan dengan akal fikiran bagaimana ianya terjadi. Allah s.w.t telah menceritakan di dalam al-Quran gambaran awal hari Kiamat dan hari kebangkitan. Ayat-ayat yang berada dalam juzu' 29 & 30 banyak menceritakan hal-hal tersebut. Benar-benar ayat tersebut menggerunkan jiwa.

Saya teringat sahabat saya di acheh yang menceritakan bagaimana keadaan mereka tatkala menghadapi gempa.

Semuanya lari lintang-pukang, tiada masa untuk memikirkan apa-apa hatta 'orang tersayang' apatah lagi urusan dunia yang lain. Dalam kepala mereka hanya terbayang satu perkara sahaja iaitu 'MAUT'. Pada waktu itu, barulah teringat bagaimana amalan kita, adakah cukup untuk dipersembahkan padaNya.

Manusia yang mengingat hari kematian adalah sebijak-bijak manusia, kerana mereka tidak tertipu dengan kenikmatan dunia yang sementara.

Motivasi kematian sepatutnya membawa kepada peningkatan amalan. Oleh kerana menyedari hidup ini hanya sekali dan kematian yang dirahsiakan tarikh tibanya, membuatkan manusia yang sentiasa mengingatinya dan bersiap sedia untuk menghadapinya. Mati yang tidak dapat ditangguh membuatkan manusia tiada alasan dan masa untuk menangguhkan amalan kebaikan. Justera itu, Dr. Hawa menyifatkan manusia yang mengingati mati itu mampu mencapai martabat yang tertinggi iaitu IHSAN.

Jika yang mengingat kematian dan beriman dengan hari kebangkitan itu adalah seorang pemimpin negara, pasti dia tidak sewenang-wenangnya menaikkan harga barang lantas menyusahkan rakyat bawahan kerana dia beriman adanya balasan baik dan buruk atas segala perbuatannya di dunia. Pemimpin tersebut juga pasti tidak berani melanggar perintah Allah seperti manghalalkan lesen judi kerana akur dengan laranganNya yang jelas termaktub dalam al-Quran.

Jika yang mengingat hari kematian dan beriman dengan hari kebangkitan itu adalah seorang mahasiswa, pasti tiada yang berani meniru di dalam dewan peperiksaan kerana yakin di kiri dan kanannya terdapat malaikat yang akan mencatat segala perbuatan baik dan buruknya.

Jika yang mengingat hari kematian dan hari kebangkitan itu adalah seorang pekerja, pasti akan melakukan yang terbaik dan menjadi pekerja yang produktif.

Apabila merasa hidup BERTUHAN, jadilah sekecil-kecil kehidupan kita seiring dengan kehendakNya. Tiadalah yang diharapkan di dunia ini, melainkan berjaya menggapai redhaNya.

Nota: Ya Allah, ampunkan segala kekhilafan kami, sesungguhnya kami hanyalah makhlukMu yang lemah.

Isnin, 12 Julai 2010

Ikhlaskan Niat

Bismillahirrahmanirrahim,

Asslamualaikum w.b.t.

Sebut tentang ikhlas, ingatan saya melayang-layang kepada susuk tua yang bernama Hajah Fatimah atau panggilan manjanya Mok Su. Sesiapa yang pernah menuntut di DQ Rusila, pasti mengenali susuk tua ini. Umurnya lebih kurang sebaya dengan Tun Dr. Mahathir. Istimewanya beliau, pernah menjadi suri hidup mantan MB Terengganu yang pertama iaitu allayarham Daud bin Abdul Samad. Pada tahun 1959, selepas merdeka, telah berlaku pilihanraya umum pertama yang telah menyaksikan Pas berjaya menubuhkan kerajaan negeri di Kelantan dan juga Terengganu.

Muafakat longgar antara PAS-Parti Negara menyaksikan Kerajaan Negeri Terengganu ditubuhkan dengan pimpinan YB Daud Abdul Samad. DUN Negeri Terengganu pada ketika itu mempunyai 24 kerusi dengan pecahan Pas 13 kerusi; Parti Negara 4 kerusi dan Perikatan 7 kerusi.

Apa yang berlaku ialah 3 ADUN Parti Negara berjaya ‘dibeli’ Perikatan manakala seorang ADUN Parti Negara bertindak menyertai Pas. Kemudiannya 2 ADUN Pas ‘diculik’ yang akhirnya membawa kepada kedudukan 12-12 di dalam DUN Terengganu pada ketika itu. Berikutan satu undi tidak percaya yang terhasil daripada strategi jahat ini, maka tumbanglah Kerajaan PAS-Parti Negara pada 30 Oktober 1961.

Kenangan yang masih segar bersama Moksu adalah dikejar dengan batang penyapu kerana menelefon pada waktu yang tidak dibenarkan. Pada masa itu, satu-satunya tiang telefon awam tunggal berada di hadapan kawasan rumahnya, yang juga berada dalam kawasan asrama banat. Walaupun beliau sudah lanjut usia, masih lagi dapat 'racing' ketika memandu kereta tuanya dan masih dikurniakan badan yang sihat untuk berkebun dan dikurniakan ingatan yang kuat terutama tentang sejarah-sejarah yang terdahulu.

Panjang pula cerita tentang Moksu, mungkin lepas ini boleh ditulis entri khas mengenai insan istimewa ini. Apa yang ingin dipetik adalah kata-kata Moksu ketika memberi nasihat kepada kami pimpinan pengawas pada masa itu tentang ikhlas.

Beliau telah mengumpamakan ikhlas itu ibarat PENAPIS TEH.

Kenapa penapis teh yang dipilih beliau?

Kata beliau, air teh itu ibarat amalan kita dan penapis itu adalah ikhlas. Jika kita menapis air teh, pasti yang terlekat pada penapis itu adalah hampas-hampas teh atau serbuk-serbuk teh yang tidak ingin kita minum. Hasilnya, akan keluar selepas ditapis air teh yang benar-benar berkualiti dan tidak mengandungi habuk-habuk teh yang kita tidak perlukan. Seumpama itu juga amalan kita, perlu ditapis agar amalan yang terhasil benar-benar berkualiti dan tidak mengandungi unsur-unsur yang hampeh seperti riya’, ujub, dan lain-lain. Ikhlas itu yang menapis amalan kita dan menentukan samada lepas atau tidak amalan kita untuk dihisab dihadapan Allah s.w.t.

Sepanjang minggu lepas, minggu pertama pengajian musim soifi, saya telah mengambil 4 subjek iaitu tilawah 1, dirasat hadis fi sohihaian, maqasid syar’yyah dan fiqh aiman. Apa yang paling menyentuh hati saya, sangat berkebetulan sepanjang seminggu itu, persoalan niat itu telah ditimbulkan dalam keempat-empat subjek yang diambil. Dalam kelas tilawahnya telah ditimbulkan tentang niat bertilawah, kemudian dalam kelas dirasat hadis belajar mengenai hadis pertama dalam matan arba’in iaitu hadis “Innama a’malu binniyyat”. Masuk pula kelas maqasid belajar muqaddimah maqasid iaitu pengenalan maqasid, dari sudut lughahnya adalah tujuan atau ada kena mengena dengan niat. Di dalam kelas fiqh aiman pun belajar tentang niat, yang menentukan kesahihan sumpah. Betapa pentingnya niat hingga dikaitkan dalam keempat-empat kelas tersebut..

Niat dan amalan kita hanya tergantung pada satu perkara iaitu ikhlas. Ikhlaslah kriteria yang diambil kira samada amalan tersebut diterima oleh Allah atau tidak. NIatlah yang menentukan samada amalan kita menjadi adat atau ibadat. Oleh itu, bertepatan dengan permulaan sem soifi ini, sama-sama kita merefresh niat semata-mata kerana Allah s.w.t, di samping menghilang jahil pada diri dan masyarakat.



Akhir kata, meminjam trademark Aisyah harun, senior saya di DQ dan berkebetulan jodoh kami panjang, turut menjadi senior saya di Jordan “Tajdid niat, tajdid amal & muhasabah diri”

Nota: Tahniah dan takziah kepada kepimpinan baru PERMATA yang diterajui oleh gandingan mantap Ustaz Hussin dan Ustazah Al-Farhaian, berhati-hati mengemudi bahtera, kami anak-anak kapal sedia memberi khidmat. Tajdidkan niat, jadikan PERMATA satu jalan shortcut untuk melipatgandakan lagi amalan kebaikan dan meraih mardhotillah.

-Mode imtihan awal –tilawah 1 dan maqosid hari Rabu ini.