Khamis, 21 Oktober 2010

Oh Iman!


Iman ketika mula pandai merangkak-di perkarangan Masjid Umawi, Syiria.




Dr. Iman 2035




Si sunti Iman. Usia satu tahun.


Dengan nama Tuhan pemilik kerajaan langit dan bumi.

Assalamu'alaikum w.b.t.

Setelah lama tidak melakar sesuatu di kanvas ini, jari mula kaku, otak pun malu-malu untuk memerah idea memikirkan warna-warna yang perlu dipilih untuk mencorakkan kanvas ini dek kerana karatnya ia. Sangat-sangat diakui agak susah untuk menulis jika ketiadaan 'warden' untuk memantau 'disiplin' penulisan si penulis. Hanya motivasi dalaman yang tinggi sahaja dapat mendorong diri untuk terus menulis.

Maaf kepada teman-teman yang singgah di kanvasalsabila tanpa beroleh santapan. Jadi kali ini saya akan berusaha menghidangkan kepada anda, jika tidak makanan tengahari, sekurang-kurangnya hidangan petang berupa secawan kopi.

Jadi kali ini, entri ini bersifat lebih kepada perkongsian santai. Sekadar coretan ringkas warna-warni kehidupan di bumi Urdun.

Jika tahun lepas, saya menjejakkan kaki di tanah Syam kira-kira sembilan hari sebelum anak bulan Syawal dilahirkan. Rumah sahabat saya yang mutazawwijah menjadi tempat persinggahan sebelum menjumpai teratak buat meneduh diri dari angin, ribut dan hujan. Tatkala itu, sahabat saya sarat mengandungkan putri sulungnya. Sehari sebelum memulakan pengajian di jamiah atau kira-kira seminggu selepas syawal menjengah, saya sempat menemani sahabat melahirkan anaknya di hospital Karak. Bayi itu diberi nama Nur Hamizatul Iman. Pengalaman yang indah untuk dikenang kembali.

Kini Iman sudah mencecah usia setahun tatkala Syawal menjelang. Bermakna saya juga sudah setahun berada di bumi barakah ini. Hari ini, tiap kali Iman singgah ke teratak Fuqaihah, pasti setiap sudut rumah dijelajahinya, al- maklumlah baru sahaja mandapat 'kaki'. Keletah riangnya benar-benar menghilangkan kekusutan setelah seharian berada di jamiah.

Saya sempat menyaksikan tumbesaran Iman si kecil manis, dari saat dia dilahirkan, meniarap, merangkak hinggalah dia dikurniakan 'kaki'. Saat menyaksikan Iman membesar, saya sering beringat. Iman itu adalah ukuran usia saya di sini. Jika dia sudah pandai berlari ke hulu dan ke hilir, (kekadang tersungkur kerana terlampau gopoh berkejaran dengan ammah-ammah bayt fuqaihah), bermakna saya juga sepatutnya begitu. Tempoh setahun itu, jika diukur dengan ukuran Iman, saya sepatutnya sudah melepasi saat meniarap, merangkak dan bertatih. Seharusnya juga sudah dapat berlari pantas dalam menghadam pengajian di dalam dan luar bilik kuliah. Jatuh dan tersungkur itu adalah adat biasa agar lebih berhati-hati mengatur langkah.

Yang pasti,

Dalam kepenatan menyusuri detik-detik sukar, rupanya itulah ruang untuk kita merasai erti nikmat kerehatan.

Di saat diri dalam kesempitan dihimpit tekanan, rupanya itulah masa untuk mengintai cintaNya jua mengadu padaNya disepertiga malam.

Detik diri ditimpa satu keburukan dengan musibah yang tidak diundang, rupanya hanya ditarik satu daripada seribu nikmat kebaikan yang kita hampir-hampir tidak menyedarinya.

Di kala kita berduka, rupanya itulah ubat yang paling mujarab untuk penyembuh hati yang sentiasa lagha dari mengingatiNya.

Pohon padaMu, tetapkanlah hati-hati kami dalam ketaatan dan kebaikan sehingga ke akhirnya.

Nota: Iman perlu belajar menyesuaikan diri untuk menjadi kakak pada bulan Januari tahun depan:)

1 ulasan: