Rabu, 25 Mac 2009

Ramai guru sakit jiwa? Apa yang tidak kena pada sistem pendidikan di Malaysia?


Dengan nama Allah yang Maha Pengasihani..

Salam ketemu kembali.

Sekitar dunia pendidikan...

Satu demi satu masalah yang melanda sistem pendidikan di Malaysia. Nampaknya bukan sahaja para pelajar menjadi mangsa, bahkan juga segelintir golongan guru..

Dipetik daripada KOSMO!:

BEBANAN kerja sebagai guru semakin kompleks kerana selain mengajar, mereka juga terpaksa menyediakan soalan-soalan peperiksaan dari semasa ke semasa, mengisi buku kedatangan, buku disiplin dan ringkasan mengajar, borang kesihatan dan rekod kemajuan murid, kelab dan persatuan, serta mengendalikan persiapan hari sukan.

Justeru, guru-guru dikatakan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan sehingga boleh membawa kepada penyakit mental yang serius seperti bipolar, kebimbangan melampau dan kemurungan.

Kajian oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendapati 70 peratus daripada 9,000 guru di seluruh negara tertekan bukan sahaja kerana beban tugas tetapi juga terpaksa berdepan dengan kerenah pengetua, kerani, ibu bapa dan juga pelajar.

Bacaan lanjut :http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

Penulis berpendapat, sistem pendidikan yang lebih berorientasikan peperiksaan banyak mendatangkan tekanan samada kepada para pelajar mahupun para guru. Semuanya berlumba-lumba ingin men'score'kan sebanyak mana 'A' yang diperolehi, sedangkan itu semua masih belum mencukupi untuk menghadapi realiti sekarang yang lebih mencabar!


# Wahai Hisyamuddin, sekarang bukan masa bermain keris. PPSMI, kes jenayah juvana dan bermacam-macam lagi menuntut untuk diselesaikan! Usahlah berpolitik sehingga memusnahkan nasib anak bangsa.. Masa depan mereka bukan untuk diperjudikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan