Ahad, 15 Mac 2009

Sang pendidik..

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih..

Alhamdulillah, berjuta kesyukuran dipanjatkan kepadaNya atas limpahan nikmat yang tidak pernah putus-putus..

Lama tidak meng'update' blog ni. Baru sahaja berkesempatan sempena musim cuti sekolah ini. Sebenarnya sudah tiga minggu saya bertugas sebagai seorang pendidik di sebuah sekolah kebangsaan menggantikan tempat ibu saudara yang dapat menyambung pengajian secara jarak jauh..

Seputar tiga minggu ini, rupanya banyak sekali pengalaman yang telah diperoleh.. Teruja dengan ragam dan karenah para pelajar. Nampak sekali di raut wajah mereka yang bukan sahaja dahagakan ilmu bahkan contoh dan teladan yang praktikal daripada 'sang pemberi ilmu'. Berdepan dengan pelajar yang berbilang kaum dan agama jua memberiku pengalaman dan cabaran baru. Yang pasti tugas 'memanusiakan manusia' bukan tugas yang mudah untuk dipikul. Tambahan pula mendidik generasi muda yang bakal mencorak negara di masa hadapan.

Ya, semestinya bukan mudah. Ramai orang boleh menjadi mu'allim (sang pengajar), namun yang berjiwa murabbi (sang pendidik) hanya sebahagian yang mengerti tanggungjawab dan amanah mereka sahaja. Teringatku akan kebenaran kata-kata seorang murabbi, us Yahya Othman yang pernah mensyarahkan perbezaan mu'allim dan murabbi sewaktu aku bertamrin di bumi Nilam Puri. Mu'allim hanya mencurahkan maklumat tanpa membimbing pelajar, namun murabbi memberi ilmu serta mendidik dan membimbing pelajar mengamalkan ilmu tersebut. Tentu sahaja seorang guru yang memukul pelajar sehingga berbirat gara-gara bising di luar kelas seperti dalam akhbar metro dua hari yang lepas tidak layak digelar murabbi bahkan mereka ini yang mencalar nama 'gah' bagi guru.
Pastinya Rasulullah adalah murabbi yang terbaik. Pengajarannya penuh hikmah, kasih sayang, lemah lembut dan penuh kesabaran. Hasilnya baginda berupaya membentuk generasi al-Quran yang tiada taranya sehingga ke hari ini. Mudah-mudahan saya mampu mencontohi baginda.

Apa pun, jiwa saya sudah meronta-ronta untuk menjadi sang pendidik! Walaupun hanya sebentar, doakan saya bisa meneruskan amanah dan tanggungjawab ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan