Ahad, 12 Julai 2009

Dr. Marwa El-Sherbini- Syahidah Mempertahan Hijab


Salam juang,

Dua hari lepas saya terkejut mendapat satu mesej. Hati saya bagai disiat-siat. Sudahlah sebelum ini dilaporkan pembantaian terhadap umat Islam di Thailand dan Urumqi. Namun tidak dapat mensahihkan berita tersebut gara-gara terdapat gangguan internet di rumah. Kata bonda, internet di rumah selalu ada gangguan setiap kali menjelang pilihanraya kecil. Mengapa? Wallahua'lam.

Mesej berkenaan adalah berkenaan dengan tragedi pembunuhan seorang wanita mesir, Dr. Marwa Sherbini yang menetap di Jerman. Sesiapa yang tidak mengenali Dr. Marwa el-Sherbini sila tonton video ini. Beliau telah dibunuh oleh Alex W, seorang yang berbangsa Jerman, di hadapan anaknya berumur tiga tahun awal Julai yang lalu dalam dewan perbicaraan Dresdan, Jerman. Dr. Marwa, 32,ketika itu sedang hamil tiga bulan telah ditikam sebanyak 18 kali ketika menanti untuk memberi keterangan. Suaminya di tembak di kaki ketika percubaan polis meleraikan pergaduhan dengan alasan 'tersilap sangka'(?).

Dilaporkan Dr. Marwa di bunuh gara-gara mempertahankan hijab. Kurang setahun yang lalu, di Dresdan Park, tempat permainan kanak-kanak, Dr. Marwa telah dimarahi oleh seorang lelaki Jerman yang tidak membenarkan beliau meletakkan anaknya di buaian. Lalu lelaki tersebut mengejek-ejek dengan gelaran 'terorist' dan cuba menarik hijab yang dipakai oleh beliau. Perbuatan tersebut dibawa ke mahkamah dan ternyata beliau menang dalam kes tersebut. Mungkin inilah yang menyebabkan lelaki tersebut naik angin lalu menikam beliau berkali-kali.

Dukacitanya kedutaan Jerman melaporkan kes tersebut hanyalah sebagai kes jenayah dan bukannya penindasan terhadap Islam. Tidak dapat dipastikan apakah hukuman yang dikenakan terhadap pembunuh tersebut.

Persoalannya, siapakah sebenarnya yang bergelar 'terorist'? Adakah Dr. Marwa yang disifatkan oleh abangnya seorang yang patuh oleh agama atau si pembunuh yang menikam beliau yang sedang hamil sebanyak 18 kali? Mengapakah begitu longgar pengawasan keselamatan terhadap mahkamah di Jerman sehingga mudah sahaja senjata di seludup masuk ke dalam mahkamah?

Sesungguhnya inilah salah satu diskriminasi terhadap umat Islam. Siapakah yang akan bangkit menuntut bela terhadap arwah Dr. Marwa?

Innalillahi wa inna ilaihi raji'un. Al-Fatihah buat as-syahidah Dr. Marwa el-Sherbini. Mudah-mudahan roh beliau ditempatkan di kalangan para syuhada', syahid dalam membela salah satu daripada syiar Islam.

Lihat berita selanjutnya rujuk di sini, al-Jazeera English dan CNN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan