Jumaat, 23 April 2010

Terima Kasih cermin saktiku..


'Yang menegur tidak merasa diri hebat, yang ditegur tidak merasa diri hina'

Pagi tadi alhamdulillah, dikurniakan oleh Allah peluang untuk sesi muhasabah diri bersama 'cermin-cermin sakti' di Bayt Fuqaihah. Bersyukur kerana di saat diri kealpaan masih terdapat cermin-cermin yang sudi menyuluh kelemahan diri.

Teguran adalah makanan jiwa. Walaupun hakikatnya manusia tidak gemar menerima kritikan dan teguran berbanding pujian. Ramai yang mengumpamakan teguran dan kritikan itu seperti ubat. Pahit. Namun itulah yang terbaik untuk kesihatan iman dan taqwa. Perkara yang paling dibimbangi adalah kita melakukan kesilapan tetapi tidak sedar kita dalam keadaan tersilap. Jua dikhuatiri diri kita tidak dikurniakan 'cermin' yang dapat menegur jika kita tersilap. Kesilapan itu sememangnya tidak dapat dielakkan. Namun orang mukmin yang terbaik sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w tidak akan jatuh dua kali di dalam lubang sama.

Di mana-mana sahaja kita berada, perkara yang paling menjadi keutamaan ialah mempunyai sahabat yang dapat menjadi 'cermin' diri. Bahkan tidak salah andai kita melantik penasihat yang tidak rasmi dalam kalangan orang yang paling dipercayai untuk menjadi penegur andai tersilap.

Mohon Allah membuka hati kita untuk berlapang dada menerima teguran. Amalkan konsep yang menegur tidak merasa diri hebat, yang ditegur tidak merasa diri hina, insyaAllah akan selamat dunia akhirat.

Terima kasih buat ahli Bayt Fuqaihah yang sudi menjadi 'cermin sakti', moga redha Allah sentiasa bersama kalian.

Sekian sahaja perkongsian ringkas di pagi ini. Mudah-mudahan bertemu kembali di masa yang akan datang.

Nota: Rindu cermin-cermin sakti di DQ dan KIAS, bagaimana agaknya khabar kalian. Terima kasih ayahbonda. Anakandamu sudah meng'update' blog:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan