Jumaat, 24 Julai 2009

Semut dan Pengebom Berani Mati

Salam ukhuwwah,

Tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; Sesungguhnya
Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."
(QS. Al-Baqarah, 2:32)



Tatkala mencoret posting ini, terbit perasaan 'geram' di hati ini pada makhluk Allah yang kecil yang bernama semut. Mana tidaknya, hampir setiap sudut teratak saya 'ditawan' oleh serangga daripada keluarga Formisidae ini. Pantang sahaja ada sesuatu yang boleh dijadikan makanan, terus sahaja dikerahkan 'bala tentera' mereka menyerangnya. Nampaknya saya perlu melancarkan satu hari untuk 'operasi pembersihan besar-besaran' koloni mereka bagi memastikan teratak saya tidak terus dijelajahi mereka.

Namun kekadang, leka juga memerhati 'pasukan pekerja' semut berderet keluar kerana ditugaskan untuk mengesan bahan yang boleh dijadikan makanan dan mengangkut bahan-bahan tersebut ke koloni mereka.

Oleh kerana mereka hanya berpandukan bau yang ditinggalkan oleh kawan mereka sebagai jejak, sesekali sengaja saya menghilangkan bau tersebut dengan menyapu bekas laluan sehingga berteraburan saf mereka..:-) tetapi hanya sebentar sahaja, mereka sememangnya makhluk yang cekap, pantas dan tidak mengenal erti berputus asa.

Belajar dari semut

Walaupun begitu, banyak perkara yang kita perlu pelajari daripada haiwan kecil yang berjiwa besar. Tentu banyak hikmahnya sehingga terdapat kisah semut dalam al-Quran bahkan namanya turut menjadi salah satu daripada nama surah iaitu surah -al-Naml.

Semut adalah haiwan yang hidup dalam satu komuniti, seperti manusia yang hidup bermasyarakat. Sehingga kini, pengkaji semut merasa sangat kagum dengan sistem sosial mereka. Daripada sistem jaringan komunikasi yang maju, hierarki yang rasional dan cerdik, mempunyai sifat tadhiyah dan disiplin yang tinggi hinggalah kepada strategi peperangan mereka semuanya menjadi bahan kajian dan menimbulkan takjub yang tidak sedikit.

Semua itu membuktikan kekuasaan Allah yang berkuasa mencipta dan menyusun atur kehidupan makhluk serta mengurniakan ilham kepada makhlukNya.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih ber-gantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Mahasuci Engkau. Maka, peliharalah kami dari siksa neraka." (QS. Ali 'Imran, 3: 190-191) !

Cuma di dalam posting kali ini, suka saya berkongsi fakta menarik yang saya temui dalam buku Harun Yahya mengenai keajaiban semut bab sistem peperangan dan pertahanan:

Pengorbanan terbesar yang dilakukan semut demi koloninya adalah menghancurkan koloni musuh dengan cara bunuh diri untuk membela koloninya. Banyak jenis semut siap melakukan teknik kamikaze ini, tetapi yang paling dramatis adalah semut pekerja dari spesies Camponotous dari kelompok saundersi yang hidup di hutan hujan Malaysia.

Semut Camponotous pertama kali ditemukan pada tahun 1970 oleh dua orang ahli entomologi. Secara anatomi dan tingkah laku, semut ini diprogram untuk menjadi bom berjalan. Mereka memiliki dua kelenjar raksasa yang mengeluarkan racun. Kedua kelenjar ini berada dari pangkal rahang bawah sampai ujung belakang tubuh. Ketika semut terdesak selagi bertempur, baik oleh semut lawan atau oleh pemangsa yang menyerang, otot perutnya berkontraksi secara cepat, membuat dinding tubuhnya meledak, dan menyemprotkan sekresinya ke arah musuh[1].

Petikan ini jelas menggambarkan daya juang dan pengorbanan yang cukup tinggi. Masya Allah wa Subhanallah! Rupanya semut yang penuh misteri sehingga ke hari ini turut mempunyai 'skuad askar elit' yang sanggup 'syahid' demi mempertahankan koloninya daripada ditawan musuh. Namun tindakan itu hanya dilakukan setelah mereka berada dalam keadaan benar-benar terdesak dan merupakan jalan yang terakhir setelah segala strategi yang digunapakai tidak berkesan. Mungkin semut juga boleh dinobatkan sebagai pejuang sejati yang 'bermaruah'.

Antara 'Amaliyyah Istisyhadiyyah' dan pengeboman hotel di Jakarta

Menyebut kisah pengebom berani mati, saya teringat pada satu istilah di dalam Islam dalam bab jihad yang disebut 'amaliyyah istisyhadiyyah' (operasi memburu syahid) yang popular lewat gerakan Intifadha di Palestin atau dari segi istilahnya didefinisikan sebagai:

"Operasi jihad memerangi musuh-musuh Islam dengan menggunakan suatu kaedah atau dalam keadaan yang pada adatnya, pelaksana operasi tidak mungkin selamat. Ia dilakukan dengan niat untuk membunuh musuh-musuh Allah dan untuk mendapatkan syahid."[2]

Di Barat mereka menterjemahkan Amaliyyah Istisyhadiyyah sebagai 'operasi berani mati' dan menyamakannya dengan tindakan berani mati tentera Jepun (Kamikaze) ketika berhadapan dengan pasukan tentera bersekutu dalam Perang Dunia Kedua. Walhal sebenarnya kedua-dua itu perkara yang jauh berbeza.

Apa yang ingin diulas bukanlah mengenai operasi ini tetapi mengenai mainan yang dimainkan oleh Barat untuk mencetuskan islamphobia di kalangan masyarakat dengan meyandarkan segala siri-siri pengeboman yang telah berlaku kepada umat Islam. Mereka cuba mengaitkannya dengan amalan 'amaliyyah istisyhadiyyah. Jua memberi gambaran kepada masyarakat bukan Islam betapa 'terorist'nya umat Islam.

Peristiwa-peristiwa seperti tragedi 11 September, pengeboman di Bali serta banyak lagi siri pengeboman yang berlaku dan terbaru di Jakarta memaparkan kepada kita modus operandi yang sama telah mereka gunakan. Senang sahaja, lemparkan batu sembunyi tangan atau lemparkan sahaja bom kemudian carilah pesalahnya di kalangan umat Islam. Tambahan lagi mereka menggelarkan diri mereka sebagai 'polis dunia'. Mudah sahaja berbuat apa yang mereka kehendaki. Lihat sahaja pengeboman hotel di Jakarta, belum pun siasatan terperinci dijalankankan nama Nordin Mat Top sudah menjadi top!

Saya yakin dan percaya Islam sama sekali tidak menganjurkan keganasan. Sama sekali tidak!

Sama-samalah kita berdoa. Mudah-mudahan Allah memelihara Islam dan para pejuangnya!

Rujukan: [1] http://www.harunyahya.com/indo/buku/semut01.htm
[2] Nostalgia Syuhada' Palestin, Ibnu Ismail (2003)

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Bagus artikel ni.. kritis...(",). teruskan perjuangan...!

    BalasPadam