Jumaat, 17 Julai 2009

HMI: Sister In Islam wajar nyatakan sokongan



Sudah terang lagi bersuluh, penahanan tanpa bicara selama bertahun-tahun lama merupakan pencabulan kepada kebebasan hak asasi individu sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan Malaysia. Yang pasti, akta rimba ISA bukan sahaja menzalimi si mangsa namun turut memangsai keluarga si mangsa yang terdiri daripada isteri dan anak-anak. Akta zalim ini nyata telah memisahkan seorang suami daripada isteri jua seorang ayah daripada anak. Seorang isteri kehilangan tempat bergantung, dinafikan nafkah zahir dan batin serta didera emosi dan mental mereka. Anak-anak pula menanggung penyeksaan yang bukan sedikit, dirampas kasih sayang mereka dan pasti memberi kesan yang negatif pada pertumbuhan mereka.

Sebagaimana yang diketahui, SIS adalah pertubuhan yang berpengalaman selama 20 tahun dalam isu-isu hak asasi manusia dan kewanitaan. Namun, sekiranya SIS benar-benar adalah sebuah NGO yang memperjuangkan kebebasan hak asasi manusia serta hak-hak wanita, sila nyatakan pendirian dan sokongan mereka dalam isu ini. Saya yakin sekiranya SIS menyatakan sokongan dan bergabung bersama GMI, bakal memberikan impak yang positif dan memungkinkan akta ini dihapuskan terus daripada permukaan bumi ini. Hal ini adalah kerana kebanyakan pimpinan tertinggi SIS merupakan insan yang 'terpenting' bagi sang penguasa serta mempunyai 'pengaruh' yang tidak sedikit kepada kerajaan. Rakyat Malaysia pasti akan berbangga dengan mereka.

Ayuh nyatakan sokongan kalian. HMI adalah platform yang terbaik untuk menyatakan pendirian. Bayangkan andai kalian berada di tempat mereka!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan