Jumaat, 18 Jun 2010

Take A Break

Bismillahirrahmanirrahim..

"Berdiam diri bukan bermakna tidak peduli"

Salam buat seluruh pengunjung kanvasalsabila.. Sudah lama kita tidak bersua. Justera itu, suka saya memetik kata-kata di atas yang merupakan trademark seorang sahabat saya. Kadang-kadang diam itu baik untuk kita sebagaimana kita dianjurkan untuk berkata-kata yang baik atau tamatkan sahaja bicara itu. Tetapi diam bukan bermakna kita tidak mengambil cakna isu yang sedang berlegar di sekeliling kita.(alasan tidak mengupdate blog?hu3).

Baiklah, ingin saya khabarkan keadaan di Jordan sekarang. Ketika ini, musim panas sedang menjengah bumi tandus ini. Tanah-tanah mula merekah melainkan jika disimbahi air. Buah anggur di perkarangan rumah sudah mula menghasilkan buahnya dan menunggu masa untuk memetiknya:)

Tidak ramai pelajar Mu'tah yang mengambil subjek bagi semester panas ini, ramai yang lebih suka melancong ke luar Jordan samada Turki, Syiria, Mesir atau menunaikan umrah di Mekah. Tidak kurang juga yang mengambil peluang untuk bercuti di Malaysia.

Sebelum datang ke sini, saya tidak terfikir untuk kembali ke tanah air dalam masa yang terdekat. Namun setelah ke sini, adalah satu kejanggalan jika anda tidak pernah pulang ke tanah air sepanjang tempoh belajar di sini:)
Posting kali ini, saya ingin mengajak kalian 'mengecas' kembali niat, hasrat, azam, strategi dan kemahuan. Bulan Rejab, sangat baik untuk melakukan muhasabah kerana ia bulan pertengahan. Ibarat jika sekarang ini, heboh dengan piala dunia, separa masa kedua adalah masa yang terbaik untuk mem'postmortem' strategi yang digunakan dan masih tidak terlambat untuk mengubah staregi, mengubah posisi atau melakukan 'keajaiban'. Betul atau tidak? Jadi, sebelum kita melangkah dengan lebih laju dalam baki-baki tahun 1431H, mari kita 'mengkoreksi' kembali adakah azam yang telah kita pasang pada awal Muharram baru-baru ini berjalan dengan baik atau hanya tinggal azam semata-mata?

Kata sahabat saya lagi, azam, strategi, matlamat atau perancangan itu, lebih elok dicurahkan ke dalam kertas atau sesuatu yang bersifat kekal kerana lebih mudah untuk merealitikannya.

Oleh itu, pastikan perancangan anda itu telah diterjemahkan samada dalam bentuk tulisan atau apa-apa sahaja yang dapat kita lihat dan rasa dengan pancaindera. Ini kerana, perkara yang dilihat, dirasa, didengar, dihidu atau sebagainya lebih mudah meresap masuk dan meransang minda bawah sedar atau sedar untuk bekerja merealisasikannya.

Justera itu, suka saya mewar-warkan hasrat dan azam saya pertengahan tahun ini antaranya adalah menulis (Sila bagi sokongan:)).

Jika diintai hasil penulisan sepanjang berada di sini sangat mengecewakan..:(.. Hanya mampu menghasilkan beberapa entri sepanjang berada di sini. Bimbang saya dengan pepatah arab:


اقد الشىء لا يعطي"


"Orang yang tiada apa-apa tidak dapat memberi apa-apa"


Mungkin juga faktor kurang pembacaan terutama bahan-bahan yang berat dan kekurangan bahan bacaan yang berbahasa Melayu menyebabkan saya jarang menulis. Namun saya berazam untuk mengasah jari-jemari saya untuk lebih ligat menyampaikan sesuatu kepada khalayak ramai juga mengasak minda supaya lebih berfikir terutama masalah-masalah yang melanda masyarakat sekarang dan membawa kita semua kembali kepada fitrah kejadian asal diciptakan..


Doakan mudah-mudahan dakwah saya melalui medium ini mampu dilaksanakan secara berterusan. Saya juga menyeru kalian semua bersama menyumbang kepada Islam melalui medium ini:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan