Isnin, 29 November 2010

Cerita berniaga 1

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalaumua'laikum w.b.t.

Kecik-kecik dahulu, saya pernah bercita-cita menjadi usahawan.

Nabi Junjungan besar pun seorang usahawan. Isteri baginda Siti Khadijah yang merupakan tulang belakang baginda juga seorang usahawan besar, malahan bos besar kepada baginda. Al-kisah Saidatina Khadijah berkenan kepada Rasulallah pun kerana amanah baginda menguruskan urusan perniagaan:)

Walaupun saya bukan anak seorang tauke perniagaan, rupanya menurut riwayat yang dinaqalkan oleh bonda, moyang saya seorang peniaga.

Secara jujurnya, saya tidak pandai berniaga, namun tidak tahu mengapa, kehidupan saya semacam kearah itu. Darjah satu lagi dah berjinak-jinak dengan menjual jadual kelas kepada rakan-rakan. Masa itu penggunaan komputer masih belum meluas, jadi saya menaip jadual tersebut kemudian menjualnya. Di samping itu juga, menjual kacang-kacang, asam masin dan makanan ringan yang lain di dalam bas sekolah. Sebelah petang juga, jika bonda mendapat tempahan kuih, sayalah yang akan menghantar kuih-kuih tersebut kepada jiran-jiran yang membuat pesanan.

Kenangan yang tidak dapat dilupa, bermula dengan berkongsi bekal nasi lemak yang disediakan bonda, menjadi modal untuk berniaga setelah kawan-kawan mula berpesan supaya saya membawa bungkusan yang sama kepada mereka. Semenjak itu bermulalah adegan menjadi pembekal nasi lemak ke sekolah. Daripada kurang dari lima bungkus sehinggalah jualan tersebut meningkat sebanyak dua plastik besar kiri dan kanan. Waktu itu, saya darjah empat jika tidak silap. Bayangkan bagaimana saya menjinjit plastik beg sebesar itu ke sekolah kiri dan kanan dengan menaiki bas sekolah. Kelakar juga jika ingin dikenang kembali. Gara-gara berat, saya akan menawarkan sebungkus nasi lemak kepada sesiapa yang menolong mengangkat beg plastik tersebut. Al-hasilnya, ramai juga yang membantu saya mengangkatnya sehingga ke kelas.

Jualan tersebut kekadang turut mendapat perhatian daripada guru-guru praktikal yang bertugas di sekolah. Mereka turut menempah nasi tersebut.

Akhirnya, sepandai-pandai tupai melompat, jualan saya dihidu oleh makcik kantin (kantoi3), lalu mereka mengadu kepada Cikgu Hamzah yang ketika itu merupakan guru disiplin yang paling ditakuti pelajar kerana ke'bekengan'nya (hatta abang saya pun pernah terkucil lantaran ketakutan yang teramat sangat). Lalu, apalagi, saya mendapat 'warning' daripada beliau yang sememangnya mengetahui kegiatan saya itu. Tapi nasib saya baik kerana beliau tidak mengharamkan terus, tetapi menasihati supaya saya berniaga di dalam kelas sahaja. (sebelum ni menjaja nasi lemak di luar kelas:))

Sebetulnya, saya bukan ingin berniaga sangat, tetapi kebetulan mendapat tempahan yang banyak daripada kawan-kawan. Saya sekadar membantu mereka sahaja.

Ketika di Darul Quran pula, kami bercuti Ramadhan selama sebulan:) Bonda saya seorang yang suka memasak. Sebut sahaja menu apa, semuanya mampu disediakan. Maka untuk mengisi cuti tersebut, bonda mencadangkan supaya kami mengambil gerai di pasar ramadhan. Maka, bergilir-gilirlah saya dan abang-abang menjaga gerai yang menjual kuih-muih. Oleh kerana bonda bukan anak jati Terengganu, kuih-muih yang dijual adalah kuih muih dari pantai barat. Kebetulan, ramai pekerja-pekerja luar Terengganu yang bermusafir mencari nafkah di situ, maka jualan gerai ramadhan amat memberangsangkan sehingga memiliki pelanggan tetap.

Macam-macam juga karenah orang Melayu ketika berniaga yang tidak ingin disebutkan di sini.

Cumanya menjadi peniaga memerlukan modal, kesabaran, sikap berani melabur dan mencuba serta teknik memikat hati pelanggan.

Bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan